Employer branding to stosunkowo młode zjawisko w branży kreatywnej. Definiuje się je jako działania wizerunkowe na rzecz pracodawcy, a także firmy. Wiele organizacji, które wypracowały silne marki, szuka kolejnego sposobu na promocję i właśnie jedną z taktyk jest kreowanie renomy rzetelnego, profesjonalnego, godnego zaufania pracodawcy.
Aktualnie istnieje wiele sposobów na promowanie swojej firmy w obrębie employer brandingu. Bardzo aktywny w tym zakresie musi być dział HR. Pierwszym, i chyba ośmielimy się powiedzieć, że najważniejszym narzędziem, jest strona internetowa, a właściwie zakładka praca lub kariera. Jednak sama obecność takiej zakładki nie wystarczy, musi ona być rozbudowana, treściwa i odpowiednio zaplanowana. Pierwszym krokiem jest porywający tekst, który opowie o firmie, o jej działalności, osiągnięciach, ale przede wszystkim o ludziach, którzy za nią stoją. Ponadto powinny się tam znaleźć informacje o aktualnych wakatach w firmie. Ważne, aby treści były ciekawe, oryginalne i zachęcające. Warto również zadbać o to, aby treści były zoptymalizowane pod kątem wyszukiwania w Google oraz Bing. Dzięki technikom SEO dotarcie do potencjalnego pracownika i pracodawcy będzie skuteczniejsze. Social media to kolejny obszar, w obrębie którego można zasiać ziarna employer brandingu.
Szczególnie istotną rolę odgrywają takie portale jak Linkedin czy polskie Golden Line. Następny w kolejności jest oczywiście Facebook, gdyż jego szeroka i zróżnicowana publiczność pozwala na zwiększenie zasięgu postu. Na tych kanałach pracodawca może sukcesywnie publikować treści, które pokazują firmę jako godną zaufania, solidną, przyjemną, podkreślając równocześnie rolę człowieka i zespołu. Posty powinny pokazywać życie firmy od wewnątrz, jej osiągnięcia i sukcesy. W komunikacji w mediach społecznościowych liczą się najmniejsze szczegóły!Poszukując pracownika bądź firmy, w której można się zatrudnić, warto przeglądać ogłoszenia na portalach takich jak info.praca, pracuj.pl czy praca.pl.
Umieszczając informację na takich witrynach, należy pamiętać o kilku złotych zasadach:
- Tekst nie może być jedynie informacyjny, musi nieść ze sobą treści wizerunkowe,
- Informacje odnośnie zasad rekrutacji powinny być jasno i czytelnie wypisane,
- Dokładnie opisujcie profil pracownika oraz zadania, jakie będzie musiał wykonywać,
- Opiszcie firmę tak wiecie, od serca!
Warto także poświęcić trochę czasu na opracowanie niestandardowych działań, na przykład film promocyjny firmy. Taka produkcja powinna opowiedzieć w ciekawy sposób o firmie, ale także o ludziach oraz ich stanowiskach. Kolejnym ciekawym tematem mogą być targi pracy, gdzie firma zaczyna proces budowania silnych relacji z potencjalnymi pracownikami.
Kandydat ma szansę bezpośredniej, ale i luźnej rozmowy z przedstawicielami firmy. Podczas takich eventów interakcja z ludźmi jest niezwykle ważna dla obu stron. Dodatkowo można rozszerzyć swoje działania i zorganizować akcje promocyjne na uczelniach wyższych, gdzie młodzi i głodni doświadczenia studenci, są niezwykle otwarci na rozmowy. Aktywność na uniwersytetach może przynieść świetne efekty. Standardowymi narzędziami wykorzystywanymi przy takich akcjach są oczywiście ulotki i foldery, ale także banery i rollupy, które przyciągają uwagę.